Základy správného dýchání

13

Sport není jen o tom podat co nejlepší výkon nebo uběhnout maraton. Existuje spousta návyků, které si musí každý sportovec nejdříve osvojit, než začne dosahovat skvělých výsledků. Že je důležitá správná technika prováděných cviků ví už dnes snad každý, ale o to podstatnější pak je část, na kterou už se tolik lidí nezaměřuje. A tou je správné dýchání. Každý si myslí, že dýchat přeci umí, ale věřte, že ve světě sportu je i dýchání složitou záležitostí, kterou je třeba si nejprve dostat pod kůži. Vaše cviky nebudou efektivní, dokud nebudete umět správně dýchat. Nikdy vás při běhu nepřestane nepříjemně píchat v boku, dokud se nenaučíte, kdy se nadechnout a kdy vydechnout.

Brániční dýchání

Tato technika dýchání je skvělá pro vaše břišní svalstvo a zvýšení kapacity plic, a proto bude dobré, když si ji osvojíte. Lehněte si na podložku, na břicho si položte ruku a zhluboka dýchejte tak, aby se vaše ruka při nádechu zvedala. Po čase se naučíte dýchat “do břicha” zcela přirozenou formou. A to bude vaše první meta k dosažení úspěchu. Pokud si osvojíte techniku bráničního dýchání, kapacita vašich plic se zvětší a vy se tak nebude často zadýchávat. Nepodceňujte toto dechové cvičení, které vám pomůže ušetřit spoustu starostí s nedostatečných dechem během sportování. Chce to jen trpělivost a nevzdávat se po prvním neúspěšném pokusu. Zvládla to celá řada sportovců před vámi, tak proč byste to neměli zvládnout právě vy?

Pravidelné dýchání

Neexistuje něco jako zadržování dechu ve sportu, takže se o to ani zbytečně nepokoušejte. Základem správného dýchání je pravidelnost, která je pro lidské tělo přirozená. Vy se potřebujete naučit jen upravit intervaly dýchání a přizpůsobit je právě prováděné činnosti. Většinou se tělo snadno přizpůsobí rytmu cvičení samo, v opačném případě mu musíte zpočátku trochu pomoci a ukázat správnou cestu. Vždy myslete na to, že výdech je třeba při záběru, zatímco nádech při povolení. Například pokud děláte dřepy, při pohybu dolů vydechněte, při pohybu nahoru se nadechněte. Pokud se naučíte toto jednoduché pravidlo, které platí u všech cviků, máte vyhráno.

Zbavte si píchání v boku během běhu

Tento nepříjemný projev se dostavuje především u začátečníků, kteří ještě nemají svůj běh zcela pod kontrolou. Píchání v boku je způsobeno tím, že se rozběhnete vysokým tempem a vaše tělo se tomu nestihne podřídit, respektive nedojde k potřebnému vyššímu zásobení kyslíkem. Kromě toho, že byste měli dostat pod kontrolu své dýchání, pomůže vám také to, když tělo před během zahřejete. Teď nemáme na mysli jiný druh kardia, ale konkrétně protažení a zahřátí svalů. Kombinací obou metod, tedy jak správné techniky dýchání, tak dostatečného protažení, se velmi snadno zbavíte píchání v boku, které mnohdy běžce odradí od dalšího běžeckého tréninku.