Začátečnické chyby v posilovně

9

Každý začátek je těžký a ani v posilovně tomu není jinak. Pokud se sem chystáte poprvé, připravte se na to, že ne všemu budete okamžitě rozumět a že dokážete to, co zkušenější sportovci. I ti totiž nějak začínali a ke svým současným výkonům se museli dopracovat postupně. Vy můžete jít v jejich stopách, pokud zvládnete náročný začátek a u posilování zůstanete dlouhodobě. Dnes se zaměříme na to, jaké chyby začátečníci v posilovnách nejčastěji dělají, a prozradíme vám, co udělat, aby se nic takového nestalo právě vám.

Všechno vím, všechno znám

To je motto spousty nováčků, kteří se s vervou pustí do cvičení, ale po chvilce zjistí, že to nebyla zrovna správná cesta. Nehrajte si na profesionála a nestyďte se požádat o radu trenéra nebo někoho ze zkušenějších kolegů. Nikdo, kdo byl poprvé v posilovně, nevěděl, jak se správně s kterým přístrojem zachází, jakou si má navolit zátěž a v jakých cyklech cvičení opakovat. Věřte, že je spousta věcí, které se budete muset naučit, než do světa posilovacího cvičení úplně zapadnete. Rozhodně se ale není za co stydět a lepší je se několikrát na něco zeptat, než to dělat od začátku špatně. Nováček má velmi často tendenci se ihned vrhnout na cvičení a to bez jakéhokoliv procvičení a zahřátí. To je fatální chyba, které může mít za následek nepříjemné zdravotní problémy. Vždy si před cvičením musíte důkladně protáhnout svaly a zahřát se aerobním cvičením (v případě, že hodláte zhubnout) – například dvaceti minutami na rotopedu. Vaše tělo se tak připraví na zátěž a nastartuje spalování tuků. Pak už vám nic nebrání v zahájení tradičního tréninku.

Tohle se mi určitě nestane

Jak už to tak bývá, každý začátečník většinou pročte na internetu několik článků o tom, jak to v posilovně chodí. Pokud ovšem čte o chybách, které se v posilovně často stávají, mávne nad nimi rukou, protože tohle by se mi přeci stát nemohlo. Bohužel zranění v posilovnách se nevyhýbají ani profesionálním sportovců, a proto ani vy jako začátečník nebude výjimkou. Stačí chvilka nepozornosti a malér je na světě. Poraněné koleno, přetržená šlacha nebo problémy s kotníkem – to je namátkou několik nejčastějších úrazů, ke kterým může během cvičení dojít. Většině z nich se ale dá předejít, pokud neopomenete protažení svalů před cvičením a budete během něj dbát na svoji bezpečnost. Důležitá je také volba správné obuvi, kterou byste měli přizpůsobit povrchu, na kterém budete cvičit. Na běh ve venkovním prostředí pochopitelně budete mít jiné boty než do posilovny. Nepodceňujte opatrnost, se kterou je třeba v posilovně počítat. Nedávejte si zbytečně velké zátěže. K těm je třeba se dopracovat postupně. Správně odhadnout své možnosti je velmi důležité. Předejdete tak řadě možných komplikací.