Vysoký cholesterol a jak na něj

16

Není divu, že při dnešním množství rychlých občerstvení roste i počet osob, které trpí zvýšenou hladinou cholesterolu. Mohou za to především tučná jídla, která s oblibou konzumuje, aniž bychom si uvědomovali, jak moc pro nás mohou být škodlivá. Zatímco zvýšenou tělesnou hmotnost na sobě pozorujeme velmi brzy, cholesterol už si tolik nehlídáme, jelikož se zpočátku tváří velmi nenápadně a jeho hladině se dozvíme až z výsledků krevních testů u lékaře. Jinak je totiž jen mizivá šance, že se vysoký cholesterol nějak projeví. Časem ale mohou nastat komplikace v podobě bolestí břicha, zánětu slinivky apod. Pokud se naše cévy zanesou vysokým množstvím cholesterolu, hrozí nám dokonce infarkt. Rozhodně není tedy dobré zanedbávat hodnotu cholesterolu. Pokud víte, že máte cholesterol zvýšený, máte nejvyšší čas začít s ním něco dělat.

Jak snížit hladinu cholesterolu

Žádná dieta se neobejde bez aktivního pohybu, a proto se i v tomto případě budete muset začít více hýbat. Nejlepší variantou je pravidelné sportování zhruba třikrát týdně. Patřit se může běh, delší procházka, plavání, in-line a podobně. Pokud jste až doposud nebyli na pohyb moc zvyklí, začínejte pozvolna třeba právě delšími procházkami, ze kterých postupně přejdete na jogging.

Dieta pro snížení cholesterolu

A nyní už přichází na řadu samotné jídlo, které hraje velkou roli. Většina diet vyžaduje snížení množství přijímaného tuku a obzvlášť u diety pro snížení cholesterolu bude důležité příjem tuků radikálně snížit. To ale neznamená, že je máte ze svého jídelníčku vyškrtnout úplně. Některé tuky totiž naše tělo potřebuje. Celkově by však jejich příjem neměl překročit hranici 30 % potravin v našem denním příjmu. Nejvíce se snažte vyhnout tukům v podobě másla a masných výrobků. U cholesterolu je třeba si ohlídat a nadměrnou potřebu soli. Tu zkuste nahradit z větší částí lepší volbou koření pro dochucení jednotlivých jídel. Rozhodně vám při této dietě nepomůže ani konzumace alkoholu, který sám o sobě také nemá se zdravým životním stylem pranic společného. Pít byste ale neměli ani sladké limonády, takže je zkuste vyměnit za obyčejnou kohoutkovou vodu s citronem nebo jemně perlivou vodu.

Cukry jsou kapitolou sami o sobě a snad v žádné dietě nesmí chybět fakt, že by se to s nimi nemělo přehánět. Hlavní nebezpečí však číhá v cukrech, které jsou nám na první pohled dobře ukryté. Vysoké množství se ho nachází například i v bílém pečivu, takže to bude také třeba nahradit zdravější variantou. Samotné sladkosti by pro vás během diety měly být tabu všeobecně. Nedají vám nic prospěšného, takže se jich raději vyvarujte a nahraďte opět něčím jiným, například oříšky. Cukry v sobě ale obsahuje i ovoce, takže i když je budete konzumovat denně, nepřehánějte to s jeho množstvím a zapojte do jídelníčku raději více zeleniny.