Úprava jídelníčku při budování svalové hmoty

1

Změna stravovacích návyků je prvním krůčkem k efektivnímu nabírání svalové hmoty. Bohužel se jedná o jeden z nejdůležitějších kroků, bez kterého to prostě nepůjde. Naštěstí nejde o nic složitého. Stačí ve svém stávajícím jídelníčku udělat několik úprav a pak už jen drobně upravovat podle potřeby. Jak taková proměna jídelníčku pro budování svalové hmoty vypadá a co vše zahrnuje?

Jídlo si rozvrhněte

Jíst se musí pravidelně je tvrzení, které nám do hlavy vštěpovali už v mateřské školce a měli k tomu důvod. Lidský organismus je stavěný tak, aby dokázal pojmout menší porce, ale v častějších intervalech. Nárazová konzumace většího množství jídla nám může totiž naopak způsobit nepříjemné zdravotní problémy. Proto bude vašim prvním úkolem stanovení jasného rozvrhu, podle kterého budete v průběhu dne jíst. Bude ovšem potřeba zohlednit pracovní dobu a tedy i možnost pauzy na oběd a svačinu a v neposlední řadě také jídlo před a po tréninku, které bude opět vyžadovat specifické prvky. Vždy se však snažte svého rozvrhu držet co nejpoctivěji, protože jedině tak dosáhnete svého cíle.

Evidujte si svou stravu po dobu jednoho týdne

než začnete měnit svůj jídelníček, můžete ho pořádně znát. Zapisujte si proto po dobu jednoho týden vše, co sníte a vypijete. Po týdnu si ke svému jídelníčku sedněte a prozkoumejte, co je v něm špatně. Pokud si sami nejste jistí, obraťte se na výživového poradce nebo fitness trenéra. Ti vám na základě vámi předloženého jídelníčku prozradí, co bylo ve vaší stravě až doposud špatně a co byste měli změnit. Doporučí vám také různé náhražky za konkrétní druhy jídla. Pokud si budete například chtít dopřát kousek čokolády, můžete, ale pouze v omezeném množství a pouze čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Sladkosti všeobecně byste měli nahradit například sušeným ovocem nebo jinou zdravější variantou. Úplně pryč půjdou sladké limonády, které vašemu tělu nepřináší nic prospěšného. Nahradit je můžete čistou vodou s citronem, ovocnými šťávami nebo čajem. Opatrní byste měli být i s konzumací oblíbené kávy. Naopak se zaměřte na dostatečný přísun bílkovin a sacharidů.

Na změny jděte raději postupně

Pokud svůj jídelníček změníte ze dne na den, můžete si být jisti, že bude jen otázkou času, kdy zhřešíte a sklouznete zpět k předchozí nezdravé verzi vašeho stravování. Bude to tím, že nezvládnete tolik změn v jídelníčku najednou, což prostě není pro člověka přirozené. Měňte proto svůj jídelníček zcela nenásilně postupně, protože jedině tak se vám podaří nová jídla zapojit do svého stravování tak, aby tam také zůstala. Stejně na tom je i konzumace sladkostí. Ze dne na den se chuti na sladké nezbavíte. Začněte postupně sladkosti nahrazovat zdravějšími potravinami a uvidíte, že i vaše tělo si samo brzy zvykne na tento zcela nový jídelníček.