Správná výživa – na co se nejvíc ptáte

3

Správné stravování je důležité pro každého z nás. Není pravdou, že by se svým jídelníčkem měli zabývat jen ti, kteří potřebují zredukovat svoji tělesnou hmotnost nebo nabrat svaly. Každý potřebuje znát, jak by se měl správně stravovat, aby dělal pro své tělo jen to nejlepší. I když se možná právě teď můžete cítit v kondici, špatná životospráva se na vašem organismu může projevit až později. To už by ale také mohlo být pozdě, takže neváhejte a začněte se zajímat o správné složení svého jídelníčku ještě dnes.

Jak často bych měl jíst?

Věčná otázka na frekvenci konzumace jídla má však velmi jednoduchou odpověď. U každého jedince záleží na více faktorech, podle kterých se určuje potřeba jídla. Základem je výpočet energetického příjmu, který byste měli mít zajištěný během celého dne. Na jeho druhé straně je výdej energie. Obě hodnoty byste měli udržovat co nejvíce v rovnováze, takže podle toho snadno stanovíte, jaké porce a v jakém složení denně potřebujete. Hlavním pravidlem je jíst menší porce, ale za to častěji. Klasikou je snídaně, přesnídávka, oběd, svačina a večeře. K snídani to bude patrně něco lehčího, ale ve větším množství. Svačiny oproti tomu budou bohaté na ovoce a zeleninu. K večeři raději sáhnete po snadno stravitelném jídle. Správnou výživu je třeba si hlídat, a proto si neváhejte sestavit jídelníček, podle kterého se budete moci řídit. Je to velmi šikovný pomocník, kterého doporučuje většina odborníků na zdravé stravování.

Potřebuji doplňovat bílkoviny?

Častá otázka všech návštěvníků posiloven. Ano, ve většině případů váš standardní denní příjem bílkovin a jiných látek potřebných pro budování svalové hmoty nebude zcela dostačující. Můžete se postarat o doplnění bílkovin pomocí volby takových potravin, které je zajišťují. Druhou variantou je zakoupení potravinových doplňků, v tomto případě proteinů. Sypké proteinové směsi můžete konzumovat po ránu, dále podle jednotlivého druhu – některé je lépe jíst před tréninkem, některé raději po tréninku. Hlídat byste si kromě bílkovin měli ale také sacharidy.

Je potřeba jíst pro nárůst svalové hmoty hodně masa?

To je jeden z mýtů, který ale naštěstí už postupně mizí ze světa. Maso je sice důležité pro aktivního sportovce, rozhodně však není nezbytně nutné ho konzumovat ve velké míře. Někteří vrcholoví sportovci jsou dokonce vegani, tudíž nejí maso vůbec. Pokud chcete do svého jídelníčku zakomponovat maso v co nejlepší podobě, dejte přednost masu rybímu a drůbeži. Ty vám dodají prospěšné látky a navíc se dají využít do mnoha typů jídel. Pokud ale maso nejíte vůbec, bude třeba dohlédnout na doplnění železa a proteinů některým z alternativních způsobů.