Co byste měli zařadit do svého jídelníčku

6

Že je pro aktivní sportovní život potřeba upravit jídelníček ani nemusíme zmiňovat. Většinou lidé dobře vědí, že bez správného stravování prostě svaly nenaberou, stejně jako se nedokáží účinně zbavit přebytečných tuků. My se dnes podíváme podrobněji na několik jídel, která by ve vašem jídelníčku rozhodně neměla chybět.

Dýně

Mnohdy opomínanou zeleninou bývá dýně. Přitom právě ona je velmi bohatá na vitamíny a minerály. Obsahuje například vitamín B6, B12, železo, hořčík, betakaroten, vysoký obsah vlákniny a vitamín A. Dýně se skládá především z vody a je proto vhodná pro jakékoliv typy diet. Její příprava ke konzumaci je velmi snadná. Stačí oloupat její kůru a vydlabat vnitřek. Zbytek můžeme nakrájet na menší kousky a rozvařit například do podoby dýňového krému. Výborně ale chutná dýně i v podobě amerického koláče. Pokud na zahradě pěstujete dýně, rozhodně je neváhejte zařadit do svého jídelníčku.

Pohanka

Možná ji budete znát z kuchyně své babičky, kde se dříve pohanka hojně využívala. Na úkor moderních zahraničních jídel, která k nám začala později pronikat, však pohanka zapadla poněkud v zapomnění, což je rozhodně velká škoda. Nabízí totiž vysoké množství aminokyselin a bílkovin, železa, vlákniny, vitamínů skupiny B a celou řadu dalších prospěšných látek, které by v jídelníčku sportovce měly mít vždy své místo. Pohance by se neměli vyhýbat obzvlášť ti, kteří mají vysoký cholesterol nebo krevní tlak.

Avokádo

Bohaté na mastné kyseliny je zejména avokádo. To si cestu k českým sportovcům ale teprve nachází. Skvělé využití má avokádo ale i pro ty, kteří chtějí zhubnout, jelikož díky obsaženým látkám napomáhá správné funkci metabolismu. Kromě toho ale také pomáhá redukovat vysoký tlak a má jedinečné protizánětlivé účinky. Nejefektivnějším způsobem, jak avokádo přenést do svého jídelníčku, je avokádová pomazánka, kdy k vydlabanému vnitřku avokáda dodáte sůl, pepř a pár kapek citronové šťávy. Jednoduché a přesto zdraví velmi prospěšné jídlo je tak na světě během několika okamžiků.

Kokosový olej

že ještě neznáte kokosový olej? To je ale chyba. Jedná e o velmi oblíbenou součást každé zdravé kuchyně. Obsahuje vysoké množství nasycených mastných kyselin, které pomáhají šetřit svalový glykogen. Kokosový olej můžete používat například na smažení. Využití má ale nejen v kuchyni, ale i kosmetice. Používá se totiž i pro vlasové masky, regeneraci pleti nebo změkčení ztvrdlé kůže na loktech a kolenou. Rozhodně si kokosový olej místo ve vaší domácnosti plně zaslouží.

Zázvor

Zázvor používáme k dochucení jídel nebo samotný v podobě čaje či zázvorové limonády. Má totiž protizánětlivé účinky, a tak je dobré si zázvorový čaj dopřát například při prvních pocitech nachlazení. Skvěle také bojuje s bolestí v krku a žaludeční nevolností.